TIPS mobiele telecommunicatie

TIPS ter verbetering van bereik mobiele telecommunicatie

Samen met de Gemeente Veere en de Provincie Zeeland zet de Ondernemersmanager zich in voor beter mobiel bereik. Naast uitbreiding van de netwerken zijn er ook zaken die u zelf kunt doen. Hieronder een aantal tips opgesteld door de gezamenlijke providers.

Deze tips gelden voor de gebruikers van alle vier de mobiele netwerken, KPN, T-Mobile, Vodafone en Tele2.

  • Het bereik van de mobiele telefoons is niet alleen afhankelijk van het aantal opstelpunten met apparatuur van de verschillende mobiele operators. Daarnaast spelen de volgende omstandigheden een rol:
  • beïnvloeding van het radiosignaal door omgevingsfactoren zoals bebouwing, vegetatie (vooral bomen in blad dempen het signaal), weersinvloeden, afscherming door b.v. energiebesparende beglazing van de woning of het bedrijfsgebouw en/of in het gebouw verwerkte isolatie en/of betonijzer;
  • de fysieke constructie van een telefoon, het antenneontwerp en de softwarematige werking van een mobiele telefoon, het gebruik van bepaalde soorten beschermingshoesjes die een dempende werking hebben op radiosignalen;
  • de wijze van gebruik van de telefoon: afschermingseffecten van hand en hoofd, gebruik binnenshuis of in een auto;
  • externe stoorbronnen in het frequentiespectrum, zoals elektronische voedingen, frequentieregelaars, lichtdimmers, (GSM-)jammers en illegale repeatersystemen (GSM repeaters);

Vaak kan slecht mobiel bereik door de gebruiker verbeterd worden door:

  • Een aantal meters in een bepaalde richting te lopen waardoor net een blokkade wordt vermeden die zich mogelijk bevindt tussen de eigen mobiele telefoon en het antenne-opstelpunt van de operator;
  • Een ander type telefoon te kiezen;
  • Opletten dat de hand de antenne van de telefoon niet afschermt;
  • Het beschermhoesje te verwijderen of een ander hoesje te kiezen (omdat het bestaande hoesje mogelijk de ontvangst van de antenne belemmerd);
  • In het menu instellingen, bij mobiel netwerk, 4G uitschakelen. De telefoon schakelt dan automatisch terug naar 2G/3G. Een telefoongesprek (voice) en de “ouderwetse” SMS heeft genoeg aan 2G, regelmatig is de ontvangst van 2G/3G beter. Voor mobiel internet, zoalls WhatsApp, Facebook of e-mail is 4G wel van belang;
  • Uit landelijke testen is gebleken dat in sommige gebieden het maken van verbinding met de mobiele telefoon tot 15 seconden kan duren. In de praktijk blijkt dat klanten de oproep al verbreken voordat de 15 seconden voorbij is, omdat ze denken dat de telefoon geen bereik heeft. Zo lang Voice over LTE/4G nog niet (overal) werkt is het soms nodig om de telefoon wat langer de gelegenheid te geven om verbinding te maken.

Voor de volledigheid geven wij nog aan dat de bereikbaarheid van 112 (nood-oproepen) niet afhankelijk is van de dekking van een bepaalde mobiele operator. Als slechts één van de mobiele operators ergens dekking heeft is de toegang tot 112 al verzekerd. Er zijn vrijwel geen plaatsen in Nederland waar geen enkele operator dekking heeft. Daarnaast is het uiteraard altijd mogelijk om 112 te bellen als een vaste lijn aanwezig is.

Slecht of geen mobiel bereik

Geen of slecht mobiel bereik kan verschillende oorzaken hebben. Eén van de belangrijkste oorzaken is dat er obstakels zijn tussen jouw mobiele telefoon en de zendmast, zoals:
– Gebouwen
– Bomen
– Betonnen muren en plafonds
– Metalen leidingen en liftkooien

Gelukkig zijn er manieren om je bereik te verbeteren. Wij geven 5 tips;

Tip 1: Probeer een andere locatie
Misschien een open deur, maar zoek een plek met beter bereik. Bijvoorbeeld bij het raam of op een hogere verdieping. Loop bij slecht bereik zo min mogelijk rond. Ga naar buiten, het bereik is buiten namelijk beter dan binnenshuis.

Tip 2: Telefoon uit de buurt van apparaten
Andere elektronische apparaten kunnen de ontvangst verstoren, waardoor je geen bereik kan hebben. Denk hierbij aan een laptop, tablet, koffiezetapparaat en andere elektronica.

Tip 3: Kies een andere netwerkmodus
Probeer of je met een andere netwerkmodus beter bereik hebt. Bij de meeste toestellen kun je kiezen uit 3G (UMTS) en 4G (LTE).

Tip 4: Start je telefoon opnieuw op
De smartphone is vergelijkbaar met een computer. Daarom is het belangrijk om deze regelmatig opnieuw op te starten. Zet je telefoon helemaal uit. Zet je telefoon daarna weer aan. In veel gevallen lost opnieuw opstarten het probleem op.

Tip 5: Controleer of er een storing is
Bekijk de actuele storingen en werkzaamheden bij jou in de buurt. Via coveragechecker.nl kun je zelf bekijken hoe het bereik in jouw regio is en of je bijvoorbeeld in een ‘blind spot’ zit.